Ogólne cele programu:
- uświadomienie najczęstszych przyczyn agresji i przemocy rówieśniczej,
- uświadomienie dzieciom jakie sytuacje i zachowania stanowią zagrożenie dla ich zdrowia i życia,
- wspólne poszukiwanie rozwiązań sytuacji trudnych,
- uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z nieumiejętnego obchodzenia się ze zwierzętami,
- przedstawienie straży miejskiej jako umundurowanej formacji dbającej o porządek publiczny,
- uświadomienie najczęstszych motywów używania substancji psychoaktywnych i ich skutków.
Czas realizacji programu:
Program obejmuje cykl 4 spotkań w ciągu roku szkolnego z uczniami. Poszczególne spotkania zaplanowano na 1 godzinę lekcyjną.
Ogólny zakres tematyczny programu:
[table type=”1″]
Temat |
Odbiorca |
Cele szczegółowe |
Zakres tematyczny |
Metody prowadzenia zajęć |
Materiały pomocnicze |
---|---|---|---|---|---|
Rola i zadania straży miejskiej |
kl. I-III i kl. 0 |
– jakie zadania wykonuje straż miejska |
– charakterystyczne elementy umundurowania i wyposażenia strażnika miejskiego |
– prelekcja |
– radiowóz straży |
termin realizacji: CZERWIEC |
|||||
Zachowanie w sytuacjach zagrożeń |
kl. I-III i kl. 0 |
– jak się zachować w trudnej sytuacji |
– w jaki sposób powiedzieć „NIE” obcemu |
– relacje dzieci nt. własnych doświadczeń |
– malowanki do kolorowania |
termin realizacji: PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ |
|||||
Bezpieczna droga do szkoły |
kl. I i 0 |
– jakie sytuacje mogą stanowić zagrożenie podczas drogi do szkoły |
– jak być widocznym na drodze |
– prelekcja |
– malowanki do kolorowania |
termin realizacji: WRZESIEŃ |
|||||
Pies przyjacielem |
kl. I-III |
– jakie sytuacje w kontakcie ze zwierzętami mogą stanowić zagrożenie |
– jakie sytuacje i zachowania dzieci wobec zwierząt mogą być zagrożeniem dla ich zdrowia i życia |
– prelekcja |
– malowanki do kolorowania |
termin realizacji: MARZEC – MAJ |
|||||
Bezpieczne wakacje/ferie |
kl. I-III |
– jak się zachować w trudnej sytuacji |
– unikanie zagrożeń i radzenie sobie w trudnych sytuacjach, informacja o służbach WOPR i GOPR |
– prelekcja |
– breloki z numerami telefonów alarmowych |
termin realizacji: STYCZEŃ – CZERWIEC |
|||||
Agresja i przemoc rówieśnicza |
kl. IV-VI |
– uświadomienie dzieciom jakie są najczęstsze przyczyny przemocy i agresji rówieśniczej |
– umiejętność komunikowania się z innymi |
– praca w małych grupach |
– ulotki |
termin realizacji: PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ |
|||||
Uzależnienia |
kl. IV-VI |
– uświadomienie motywów sięgania po używki |
– przyczyny sięgania po używki |
– prelekcja |
– prezentacja multimedialna |
termin realizacji: KWIECIEŃ – MAJ |
|||||
Cyberprzemoc |
kl. IV-VI |
– w jaki sposób unikać niebezpiecznych kontaktów w Internecie |
– niebezpieczne kontakty z innymi użytkownikami sieci |
– prelekcja |
– prezentacja multimedialna |
termin realizacji: STYCZEŃ – MARZEC | |||||
Pirotechnika |
kl. IV-V |
– uświadomienie zagrożeń płynących z używania materiałów pirotechnicznych |
– definicja „materiały pirotechniczne” |
– prelekcja |
– prezentacja multimedialna – wycinki z gazet dot. poszkodowanych osób nieletnich używających materiałów pirotechnicznych |
Pierwsza pomoc |
kl. IV-VI |
– przedstawienie uczniom algorytmu postępowania w chwili ratowania zdrowia i życia człowieka | – przedstawienie uczniom algorytmu postępowania z osobą nieprzytomną nieoddychającą oraz nieprzytomną oddychającą – prezentacja czynności przygotowujących do masażu serca – prezentacja prawidłowej resuscytacji – pokazanie uczniom pozycji bocznej ustalonej po wykonywanej resuscytacji krążeniowo-oddechowej do przyjazdu pogotowia – nauka prawidłowego wzywania pomocy |
– prezentacja – scenki tematyczne |
– fantom |
[/table]